وبلاگ

دیرگیر کننده بتن

دیرگیر کننده های بتن

دیرگیر کننده بتن چیست؟

دیرگیر کننده بتن یا افزودنی های کندگیر کننده بتن

مواد افزودنی دیرگیر کننده بتن مواد آلی و یا ترکیبی از مواد آلی و معدنی هستند که برای حفظ کارایی بتن و یا ملات تازه به مخلوط اضافه می‌شوند. رعایت دقیق دستورالعمل‌های سازنده و دقت در اندازه‌گیری مقادیر مصرفی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا همواره خطر عدم گیرش ناشی از مصرف بیش از اندازه افزودنی‌های کندگیر کننده بتن وجود دارد. افزودنی‌های دیرگیر کننده بتن روند کسب مقاومت‌های مکانیکی کوتاه مدت بتن را به تاخیر می‌اندازند اما پس از عمرهای ۵ و ۷ روزه رشد مقاومت جبران می‌شود. همچنین در اغلب موارد، ایجاد آرامش در روند گیرش باعث حصول نتایج مقاومتی بهتر و تولید محصولاتی با تخلخل کمتر نسبت به نمونه‌های فاقد افزودنی های بتن می‌گردد.

مزایای ایجاد تاخیر در گیرش بتن

در موارد بسیاری مانند بتن ریزی در هوای گرم و مناطق گرمسیری، حمل و نقل‌های طولانی، کسب زمان لازم برای ریختن و پرداخت انواع بتن، هماهنگی با سرعت حرکت قالب لغزنده، کنترل دمای آبگیری بخصوص در بتن‌های حجیم یا بروز وقفه در عملیات بتن ریزی ضروری است. این کار می تواند با استفاده از افزودنی‌های دیرگیر کننده بتن امکان‌پذیر شود.

معایب ایجاد تاخیر در گیرش بتن

استفاده از کندگیر کننده بتن ممکن است بر طراحی و یا روند بتن ریزی تاثیر گذارد.

مواد دیرگیر کننده عموما به دو شکل زیر به مخلوط‌های پایه سیمانی افزوده می‌شود و گیرش آن‌ها را به تاخیر می‌اندازند:

  1. استفاده از روان کننده بتن و یا فوق روان کننده دیرگیر بتن که تاثیر جانبی کندگیری دارند
  2. استفاده از یک ماده افزودنی کندگیر کننده مستقل

گروه دوم شامل آن دسته از کندگیر کننده‌های مستقل است که قادرند ساعت‌های طولانی ( حتی تا ۷۲ ساعت) تاخیر در گیرش بتن پدید آورند. مصرف بیش از اندازه این مواد ممکن است باعث عدم گیرش سیمان و در نتیجه فاسد‌شدن بتن گردد( ناگیر کنندگی).

تاثیر عوامل محیطی و اجرایی بر عملکرد دیرگیر کننده بتن

دما مهم‌ترین عامل محیطی است که بر عملکرد این مواد تاثیر مستقیم دارد. اصولا، یکی از دلایل توصیه مصرف کندگیر کننده، مقابله با مشکلات به وجود‌آمده در هوای گرم است. رطوبت، سرعت وزش باد، ماشین آلات و تجهیزات تولید و انتقال بتن، زمان حمل، و مهارت نیروهای اجرایی از دیگر عوامل تاثیر‌گذار در عملکرد افزودنی‌های کندگیر کننده هستند. برای مثال، مقدار مصرف این مواد در ساعات مختلف روز و شب متفاوت خواهد‌بود.

از آنجا که مصرف بیش از اندازه اغلب دیرگیر کننده بتن منجر به دیرگیر کنندگی مضر خواهد‌شد، دقت اندازه‌گیری و پیمانه‌کردن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تمامی افزودنی‌های کندگیر کننده بتن در محدوده‌ی زمانی معینی بر مخلوط بتن تاثیر می‌گذارند. به محض اتمام این محدوده‌ی زمانی، آبگیری سیمان آغاز می‌شود. بنابراین، مقادیر مصرف به گونه ای باید تنظیم شود تا فرصت کافی برای ریختن، لرزاندن، پرداخت و کارهای تکمیلی فراهم گردد .

دیدگاهتان را بنویسید